Mijn kijk op ..

….leren. Elk mens wil leren. Het kan dat het leren tijdelijk niet lukt of niet zo goed lukt als je eigenlijk zou willen. Dan is het fijn dat er iemand is die je door die periode heen helpt.  Iemand die tijdelijk met je mee reist en er samen met de leerling voor zorgt dat er weer motivatie of vertrouwen gevonden wordt. Iemand die nieuwsgierig is naar hoe de leerling leert en wat de leerling nodig heeft om te leren. Welke voorkeur voor leren heeft de leerling, hoe kan de leerling geprikkeld worden zodat uiteindelijk de leerprestatie verbetert. Als de reden voor het moeilijk tot leren komen, ligt in een leerprobleem als dyslexie of dyscalculie is een langdurige begeleiding meestal noodzakelijk. Dan is het de kunst om te kunnen oefenen in een omgeving waarin geduld en creativiteit en plezier geboden wordt aan de lerende leerling. En waarin het aanbod aan oefenmateriaal is afgestemd op de behoefte van de leerling. De basis van elk leren blijft uiteindelijk veel oefenen en inzicht krijgen in leerstrategieën en eigen handelen.

Als een saxofonist een moeilijk loopje wil kunnen spelen, moet de saxofonist het loopje dagenlang, wekenlang een aantal keer per dag spelen (misschien wel twintig keer per dag). Af en toe denkt de saxofonist…….ik gooi het bijltje erbij neer…..dit gaat me niet lukken ….en waarom zou ik ook, wat maakt het uit als ik het niet kan spelen….. En op een dag, als de saxofonist dagenlang, wekenlang het loopje heeft gespeeld en zij het misschien wel niet meer verwacht, lukt het op een dag om het loopje vloeiend te spelen. Nog niet zo snel als zij zou willen, maar toch het lukt. En als de saxofonist het loopje nog wat sneller wil kunnen spelen, oefent de saxofonist vrolijk verder. Want denkt zij, als het mij lukt om met oefening iets onder de knie te krijgen en een betere saxofonist te worden……….dan kan ik trots zijn op mijzelf.

Mijn kijk op de lerende mens……Is dat elk mens meer kan dan hij denkt. Alleen de weg ertoe moet soms nog gevonden worden.

 
Joomla 1.5 Templates by JoomlaShine.com